دیگر پیمان دیگر پیمان

دیگر پیمان

بازتاب ایده ها و نظرات شخصی من از مشاهدات و دریافتهای اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی

 

 

شباهت ها و تفاوت ها

 سلام به همگی شما ؛ خیلی وقت ها است از محله ای که در آن زندگی و کار می کنم چیزی ننوشته ام و حرفی نزده ام . حتما به خاطر دارید که شغل من فروشندگی در یک فروشکگاه نه چندان بزرگ است . در این خصوص شاید موضوع جدیدی برای گفتن نباشد اما همین مورد و همین شغل ساده را می توان از نگاه دیگری هم دید .

فروشندگی می کنم در همان محله ای که ساکن آن جا هستم . خصوصیات محله را هم حتما به خاطر دارید ! جایی است میان بالا و پایین شهر تهران در قسمت نسبتا شمالی شهر . زنان ساکن در این محله کوچک بسیار متفاوت هستند چه از نظر تحصیلات ، موقعیت اجتماعی _ اقتصادی و فرهنگی . خوابگاه یکی از دانشگاه های مطرح دخترانه دولتی در همین محله واقع شده است . بر حسب حرفه ام هر روز صبح خانم های کارمند شاغل یا دانشجویانی را می بینم که در حال رفتن به محل کار خود یا دانشگاه هایشان هستند .

پیاده یا سوار برخودروهای شخصی شان ... در این جا بین دو فرهنگ کاملا متفاوت شمال و جنوب شهر معلق مانده ایم . در خصوص این مورد ویژه باید بگویم :

قطعا اگر خانمی با خودروی شخصی در حال عبور باشد ، با توجه به کم عرض بودن معابر بیشتر مورد لطف آقایان راننده قرار می گیرد و احتمال این که از سوی آن ها مورد آزار گفتاری یا رفتاری قرار بگیرد ( اتفاقی که در سایر خیابان ها و معابر شهر شاهدش هستیم ) به ندرت پیش می آید . شاید یک دلیل این امر آن باشد که تقریبا همه اهل محل با هم آشنا هستند ( حداقل از نظر چهره ) .

این میان نکته بسیار قابل توجه برای من در رابطه با شغلم است . همیشه زمان خرید کردن خانم ها در رفتارهایشان دقت کرده ام و به این نتیجه رسیده ام که می توانم خانم ها را حداقل در هنگام خرید به چند دسته تقسیم کنم :

 1 _ خانم های خانه دار که اغلب با دقت و وسواس اجناس مورد نیاز خود را انتخاب می کنند به شرط آن که ساعت قبل یا روز پیش با همسر گرامی شان جر و بحث نداشته اند . شاید برایتان این پرسش پیش بیاید که این نکته نا گفته و نادیده را از کجا در می یابیم ؟ خیلی سخت نیست ... به نظر شما چه دلیلی دارد که روز قبل به عنوان مثال یک شانه تخم مرغ برای منزل تهیه شده و دوباره امروز هم خریداری شود ؟

 2 _ دختران دانشجو ؛ کاملا می شود حدس زد در هنگام خرید کردن به چه چیز فکر می کنند ؟ تخک مرغ را من می خرم و صبر می کنم به عنوان مثال کره و پنیر را هم اتاقی ام تهیه کند قطعا با خودشان می گویند : پدر من گناه نکرده خرج چند نفر را باید بدهد ؟

 3 _ زنان شاغل : و این جاست که نگرانی را به وضوح می توان در چهره یک زن مشاهده کرد ! خصوصا اگر این خانم های شاغل سرپرست خانوار خود هم باشند . کافی است به این فکر کنند که هر روز امکان از دست دادن شغل برایشان وجود و همین نکته باعث می شود که دست و دلشان برای خرید مایحتاج ضروری خانواده هایشان هم بلرزد .

متاسفانه آمارهای رسمی نشان می دهد که سالانه حدود صد هزار نفر از زنان شاغلان در کشور من شغل شان را از دست می دهند . دلایل این امر هم بسیار روشن است . در جامعه ما و از نگاه سنتی زنان می باید به کارهای خانه و تربیت فرزندان مشغول باشند و بس .

در این میان سو استفاده کارفرمایان برای پرداخت دستمزد کمتر و تحمیل ساعت کار بیشتر را برای زنان نباید فراموش کرد .

تنها دوازده درصد 12% از زنان کشور من در صحنه های اقتصادی مشارکت دارند و این در حالی است که سهم بازار کار زنان در جهان و در کشورهای دیگر جهان چهل و پنج درصد 45% بر آورد می شود . اجازه می خواهم تا مثل همیشه از آمارهای رسمی و خبرهای موثق رسانه ها و نشریات دارای مجوز کمک بگیرم : تعداد زنان شاغل در ایران در طی سال های 1388 تا 1392 و در طول چهار سال با کاهش چهارده درصدی 14% مواجه بوده است و نرخ بیکاری زنان از شانزده و هشت دهم درصد 16/8 و در سال 1388 به نوزده و هشت دهم درصد 19/8در سال 1392 رسیده و این یعنی افزایش سه درصدی 3% شاخص نرخ بیکاری زنان در طی پنج سال قماری . این مشکل زمانی بیشتر به چشم می آید که بدانیم و بفهمیم زنان بیکار خیلی خیلی بیشتر در معرض انواع آسیب های اجتماعی هستند . فراموش نکنیم میزان مشارکت زنان در فعالیت های مختلف اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی یکی از معیارهای توسعه یافتگی جوامع محسوب می شود . با اجازه می خواهم از شما دوستان خوبم که این بحث را همین جا خاتمه دهم و با این بحث آزار دهنده اما ضروری باعث اذیت و آزار خودم و شما نشوم . هر چند این ها همه واقعیت های زندگی ما هستند اما به عنوان یک مرد ایرانی با روحیه و نقطه نظرهای خاص این جنس نمی توانم با دیدن چنین واقعیت هایی سکوت کنم و دم نزنم . این مطلب را هم شما خیلی خوب یاد آور شده اید : یک دست صدا ندارد ... اما ....

   همان جور که دیگر پیمان ادامه دارد این بحث هم ادامه خواهد داشت ....



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دو شنبه 13 مهر 1394برچسب:, |
 

به وبلاگ من خوش آمدید

 

لینکها

حمل ارسال خرید ماینر از چین

حمل و نقل هوایی چین

قلاده اموزشی شوک دار

 

مطالب قبلی

» سپید و سیاه
» آمبولانس ecnaludma
» گره هایی بر ریسمان شعور
» دلم نوشته که نوروز دلم می خواهد ‌‌"
» " برمیگردم "
» " مدیریت خشم "
» " اقتصاد بدون فرهنگ "
» " همیشه به یادت هستم "
» سفره فقرا و میز اغنیا
» " دخل و خرج بی سامان "
» " دخل و خرج بی سامان "
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» فقر مکتوب _ فقر ملموس
» " اقتصاد سنگ قبری "
» " انگیزه و برخورد "
» " اقتصاد و اعتراض " ( 3 )
» " اقتصاد و اعتراض " ( 2 )
» " اقتصاد و اعتراض "
» " جهش از دل خطر "
» " خوراک خوب "

 

ارشیو

شهريور 1401

مرداد 1401

اسفند 1399

تير 1398

خرداد 1398

بهمن 1397

دی 1397

آذر 1397

آبان 1397

مهر 1397

شهريور 1397

مرداد 1397

تير 1397

خرداد 1397

ارديبهشت 1397

فروردين 1397

اسفند 1396

دی 1396

مهر 1396

شهريور 1396

مرداد 1396

آبان 1395

مرداد 1395

تير 1395

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

شهريور 1394

مرداد 1394

تير 1394

خرداد 1394

 

نویسندکان

پیمان

 

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان دیگر پیمان و آدرس digarpeyman.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





لینک ها

ردیاب ارزان ماشین

جلو پنجره جک جی 5

 

امکانات

RSS 2.0

فال حافظ

قالب های نازترین

جوک و اس ام اس

جدید ترین سایت عکس

زیباترین سایت ایرانی

نازترین عکسهای ایرانی

بهترین سرویس وبلاگدهی

 


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: